Philosophy & Public Space
PPS
[Please note that some information is being updated]
Post Doc Research
Ongoing
Arminda Filipe
José Luíz López-González
Concluded 2019-2023
Elsio Corá
Valéria Carmo Ramos
PhD Thesis
Ongoing
Bojidara Palagacheva
Gisela Rebelo de Faria
Irandina Afonso
José Alberto Pinheiro
José Luís Gonçalves
Pedro Ferreira
Concluded 2019-2023
Dirk Michael Schmidt
Master Dissertations
Ongoing
Concluded 2019-2023
Ana Carina das Neves Vilares
Bruna Aguiar Wagner
Bruno Daniel Mendes Alves
Bruno Ribeiro Bré
Camila Vasques Mellet
Delfim Manuel Magalhães Sousa
Filipe José de Oliveira Marques Cortesão
Irandina Afonso
Nuno Maciel
Vanessa Raquel Martins de Almeida
Main Publications 2019-2023/2024
Books
PEREIRA, Paula Cristina (coord.). Ethics and Politics Series. Coleção Transversal, UP Press. Volume 1 - Common Good (Forthcoming).
https://ifilosofia.up.pt/proj/papsin/papsin_ethics_and_politics_serie
https://www.up.pt/press/collection/transversal
COSTA CARVALHO, Magda & SAMPAIO DA SILVA, Rui (coord.) (2022). janelas de fuga: escrevendo entre filosofia e infância. Ponta Delgada: Letras Lavadas/NICA-UAc.
GONÇALVES, José Luís & ALARCÃO, Madalena. (coord.) (2021). Desafios da Educação em tempos de (pós)pandemia…. Lisboa: Edição Instituto Padre António Vieira. ISBN-978-989-54873-3-2.
COSTA CARVALHO, Magda (2020). filosofia para crianças: a (im)possibilidade de lhe chamar outras coisas. Rio de Janeiro: Edições NEFI – Núcleo de Estudos de Filosofias e Infâncias da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. ISBN: 978-65-991017-9-3.
CARVALHO, Adalberto Dias de (2019). Turismo Contemporâneo: problemáticas e tendências. Porto: Edições Afrontamento. ISBN: 978‐972‐36171‐4‐6.
PEREIRA, Paula Cristina & COUTO, Maria João (org.) (2020). Philosophy, City and Public Space. Porto: Edições Afrontamento. ISBN: 978-972-36-1709-2.
ESCOLA, Joaquim; ALMEIDA, Verónica & NASCIMENTO, Robéria (org.) (2019). Conhecimento, Sociabilidade e Humanidade. Pronúncios de um novo tempo. Campina Grande: Universidade Estadual de Campina Grande. ISBN: 978-85-7879-381-4.
Journals Special Issues
PEREIRA, Paula Cristina & Urabayen, Julia (eds.) (2022). “Nuevos Sujetos Políticos en la Postmetrópolis”. Revista Arbor, Vol. 198, N. º 803-804 (Web of Science; SCOPUS, Q2 indexed)
https://arbor.revistas.csic.es/index.php/arbor/issue/view/189
PEREIRA, Paula Cristina;López-González, José L. & García-Marzá, Domingo (eds.). Recerca. Revista de Pensament i Anàlisis, número monográfico “Filosofía de la ciudad: un enfoque interdisciplinar”, vol. 25, núm. 2 (2020)
https://www.e-revistes.uji.es/index.php/recerca/issue/view/277
HELMER, Etienne & PEREIRA, Paula Cristina (eds.). Revista Diálogos, número temático “Filosofía de la ciudad”, N.º 106, Año LI (out. 2020). ISSN 0012-2122.
https://revistas.upr.edu/index.php/dialogos/issue/view/2333
PEREIRA, Paula Cristina & COUTO, Maria João (eds.). FILOSOFIA. Revista Da Faculdade De Letras Da Universidade Do Porto. Número temático "Philosophy of the City", Vol. 34 (2017). Published 2019-05-29.
https://ojs.letras.up.pt/index.php/filosofia/issue/view/344
Book Chapters
AFONSO, Irandina. “Contemporary Identity Politics and the City. More than Fragmentation”. In Maria Filomena Molder, Nélio Conceição & Nuno Fonseca (eds.), Rethinking the City: Reconfiguration and Fragmentation. Routledge (forthcoming)
AFONSO, Irandina. “Effects of Place and (re)configurations of coexistence”, in Etienne Helmer & Bruno Higueras (eds.), ¿Dónde? Pensar en, eon y sobre los lugares. Porto Rico: Editora Luscinia C.E. (forthcoming)
AFONSO, Irandina. “Contemporary identity politics and the realization of the common good”, in Ethics and Politics Series, Coleção Transversal, UP Press. Volume 1 - Common Good. (forthcoming)
CARVALHO, Tiago Mesquita de. (2022). “Lost in Translation? Ethics and engineering practice”, in Jerónimo, Helena Mateus (ed.). Philosophy of Technology in the Portuguese-Speaking World. Vol. 43. pp. 163-183. Berlim: Sringer. ISBN: 978-3-031-14630-5. DOI:https://doi.org/10.1007/978-3-031-14630-5_11.
CARVALHO, Tiago M. "The art of dwelling as a tacit philia". In Maria Filomena Molder, Nélio Conceição & Nuno Fonseca (eds.), Rethinking the City: Reconfiguration and Fragmentation. Routledge (forthcoming)
CARVALHO, Tiago Mesquita de; SANTOS PEREIRA, Tiago. (2021). “Robots and the Workplace: The Contribution of Technology Assessment to Their Impact on Work and Employment”, in Aldinhas Ferreira, Maria Isabel & Fletcher Sarah R. (eds.). The 21st Century Industrial Robot: When Tools Become Collaborators. pp. 267-279. Berlim: Springer. ISBN: 978-3-030-78513-0. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-78513-0_15
CARVALHO, Tiago M. (2021). “Ivan Illich e a crítica à responsabilidade planetária”, in Pombo, Olga (ed.). Ciência, Racionalidade e Política Ensaios (In)atuais. pp. 155-176. Óbidos: Aletheia Editores. ISBN: 978-989-8906.
CARVALHO, Tiago Mesquita de. (2020). “The Age of the World Tourist”, in Queirós, António dos Santos (ed.). Examining a New Paradigm of Heritage With Philosophy, Economy, and Education. Capítulo 11. pp. 157-171. ISBN: 9781799836360. DOI: 10.4018/978-1-7998-3636-0.ch011
CARVALHO, Tiago M. “O ricochete da ignorância: ciência e tecnologia no contexto político do liberalismo.”, in Ethics and Politics Series, Coleção Transversal, UP Press. Volume 1 - Common Good (forthcoming)
CARVALHO, Tiago Mesquita de. “There, I Fixed It! On the Status and Meaning of Repair”, in Mark ThomasYoung & Mark Coeckelberg (eds.), Maintenance and Philosophy of Technology: Keeping Things Going. Routledge (submitted)
COSTA CARVALHO, Magda. “Small, Silent And (In)Significant: Childhood as an Experience of Education”, in Rozzi, Ricardo & Tauro, Alejandra (eds.) Field Environmental Philosophy: Education for Biocultural Conservation. Berlim: Springer. ISBN: 978-3-031-23367-8 (forthcoming)
COSTA CARVALHO, Magda. (2022). “Indecision so charged with promise: bergsonian images of life and childhood”, in Riffert, Franz & Petrov, Vesselin (eds.). Education and Learning in a World of Accelerated Knowledge Growth. pp. 73-83. Cambridge: Cambridge Scholar Publishing. ISBN: 978-1-5275-8381-8.
COSTA CARVALHO, Magda; KOHAN, Walter Omar (2022). “Daring a childlike writing: children for philosophy, moral end, and the childhood of conceptions”, in Mendonça, Dina & Figueiredo, Florian Franken (eds.). Conceptions of Childhood and Moral Education in Philosophy for Children. pp. 59-78. Heidelberg: J.B. Metzler Berlin. ISBN: 978-3-662-64180-4.
COSTA CARVALHO, Magda. (2021). “Unity and Multiplicity: the road to Openness. Plotinus in Henri Bergson’s Thought”, in Teixeira, Maria-Teresa; Reker, Moirika & Berve, Aljoscha (eds.). Mind in Nature: Bridging Process Philosophy and Neoplatonism. pp. 59-74. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing. ISBN: 978-1-5275-6220-2.
COSTA CARVALHO, Magda. “A partilha das vozes das crianças: de (bem) comum a (mal) descomunal”, in Ethics and Politics Series, Coleção Transversal, UP Press. Volume 1 - Common Good (forthcoming)
ESCOLA, Joaquim. “Educação e tecnologia: a busca do bem comum” in Ethics and Politics Series, Coleção Transversal, UP Press. Volume 1 - Common Good (forthcoming)
ESCOLA, Joaquim. (2022). “As Tecnologias da Informação e os desafios da Inclusão e dos Direitos Humanos”, in Joana Baia, José Dantas Lima, & Marcelino de Sousa Lopes (coord.) Animação Sociocultural, Educação, Inclusão e Diversidade. pp. 262-271. Chaves: Edições Intervenção. ISBN: 978-989-99835-8-8.
ESCOLA, Joaquim. (2022). “A Sociedade da Informação.”, in Sousa, Fernando de; Mendes, Pedro Emanuel; Gonçalves de Freitas, Judite; Ferreira, Diogo; Rocha, Ricardo & Tavares, António (coord.). Dicionário de Política e Relações Internacionais. pp. 588-589. Coimbra: Edições Almedina. ISBN: 9789894002895.
ESCOLA, Joaquim. (2022). “Ética e Educação na intervenção e no desenvolvimento comunitário”, in Madureira, Cristiana Pizarro; Escola, Joaquim & Lopes, Marcelino de Sousa. Animação Sociocultural, Educação, Cidadania, Participação, Turismo e Desenvolvimento Comunitário. pp. 67-74. Chaves: Edições Intervenção. ISBN: 978-989-99835-9-5.
ESCOLA, Joaquim. (2021). “As Tecnologias da Informação, a ciberanimação no contexto do envelhecimento e a educação intergeracional”, in Martins, Ernesto; Pereira, José Dantas Lima & Lopes, Marcelino de Sousa (coord.). Animação Sociocultural, Geriatria, Gerontologia e os Novos Paradigmas do Envelhecimento. pp. 197-204. Chaves: Edições Intervenção. ISBN: 978-989-999835-6-4.
ESCOLA, Joaquim. (2019). “Direitos Humanos no Pensamento de Gabriel Marcel: Salvar o Humano no Homem”, in Nascimento, Ermano do; Gonçalves, José Luís & Prata, Miguel (orgs.). Ética: Dos Fundamentos Filosóficos aos princípios da Ação. pp. 72‐81Porto: Escola Superior de Educação Paula Frassinetti. ISBN: 978‐989‐99984‐2‐1). Disponível em RI ESEPF.
ESCOLA, Joaquim. (2019). “As TIC como factor de inclusão e promoção dos direitos humanos”, in Oliveira, Gabriela; Pereira, José & Lopes, Marcelino (coord.). As Artes na Educação Especial. Teorias Metodologias e Práticas Sociais, culturais e educativas para a inclusão. pp. 47‐54. Chaves: Edições Intervenção. ISBN: 978-989-99835-3-3.
ESCOLA, Joaquim. (2019). “Ruralidade, Inovação, Tempo livre e Tempo de Ócio”, in Sousa, Franclim; Pereira, José & Lopes, Marcelino (coord.). Animação Sociocultural, Território Rural, Património, Turismo, Envelhecimento e Desenvolvimento Comunitário: Estratégias, Recursos e Métodos de Combate ao Despovoamento. pp. 169‐174. Chaves: Edições Intervenção. ISBN: 978-989-99835-4-0
ESCOLA, Joaquim (2019). “Ser no ciberespaço: A comunicação educativa na Web 2.0”, in Almeida, Verónica; Nascimento, Robéria & Escola, Joaquim (org.). Conhecimento, Sociabilidade e Humanidade. Pronúncios de um novo tempo. pp.33‐46. Campina Grande: Universidade Estadual de Campina Grande. ISBN: 978-85-7879-381-4.
GONÇALVES, José Luís. “In the face of the refugee, what is the ‘common’ and the ‘inhabiting’ of the City?” in Ethics and Politics Series, Coleção Transversal, UP Press. Volume 1 - Common Good (forthcoming)
GONÇALVES, José Luís. (coautor). (2019). “A doação de si com propósito e sentido”, in AAVV. Construir Pontes Ubuntu – Para uma Liderança Servidora. Capítulo I. pp. 19‐36. Lisboa: Edição Consórcio “Ubuntu Building Bridges for Peace”, Projeto Erasmus+ n.º 2017‐3‐PT02‐KA205‐004651. ISBN 978‐989‐99993‐4‐3. http://hdl.handle.net/20.500.11796/2830 .
PALAGACHEVA, Bojidara. “Diversity in the Common”, in Ethics and Politics Series, Coleção Transversal, UP Press. Volume 1 - Common Good (forthcoming)
PEREIRA, Paula Cristina & AFONSO, Irandina. “Public space, City and Political Action”. In Debating Urban Justice. Spatial Exclusion, Common Goods and the Built Environment, Francisco Colom González (Ed.). Springer (forthcoming)
PEREIRA, Paula Cristina. “Philosophy of the city: rethinking the political”. In Maria Filomena Molder, Nélio Conceição & Nuno Fonseca (eds.), Rethinking the City: Reconfiguration and Fragmentation. Routledge (forthcoming)
PEREIRA, Paula Cristina. “Common Good”, in Ethics and Politics Series, Coleção Transversal, UP Press. Volume 1 - Common Good (forthcoming)
PEREIRA, Paula Cristina (2019), "City and common space", in Meagher, Sharon M.; Noll, Samantha & Biehl, Joseph S. (eds.). The Routledge Handbook on Philosophy of the City. pp. 253‐262, 438 pp. London and New York: Routledge. ISBN: 978‐1‐138‐92878‐7. ISBN Eletrónico: 978‐1‐315‐68159‐7
PEREIRA, Paula Cristina & AFONSO, Irandina. (2020). "Other Spaces and Periphereal Urbanities", in Casero, Jorge L. & Urabayen, Julia (eds). Differences in the City: Postmetropolitan Heterotopias as Liberal Utopian Dreams. Capítulo 6. pp. 73-86. Nova Iorque: Nova Science Publishers. ISBN: 978-1-53618-496-9. https://novapublishers.com/shop/differences-in-the-city-postmetropolitan-heterotopias-as-liberal-utopian-dreams/
PINHEIRO, José Alberto. (2021). “(R)Evoluções Digitais”, in Araújo, Nelson (coord.). História do Cinema – Dos Primórdios ao Cinema Contemporâneo. pp. 377-391. Lisboa: Edições 70. ISBN: 9789724426884
VILARES, Ana Carina. “Amizade e concórdia na Ética a Nicómaco de Aristóteles. A realização das virtudes para a construção do bem comum nas cidades”, in Ethics and Politics Series, Coleção Transversal, UP Press. Volume 1 - Common Good (forthcoming)
Articles in international journals
AFONSO, Irandina (2022). Collective and Individual Subjectivities: contemporary perspectives for being and doing in common, in Astrolabio Revista Internacional de Filosofia. 26. (oct-dec 2022), 73-80. ISSN-e: 1699-7549. https://raco.cat/index.php/Astrolabio/article/view/413768/508628
AFONSO, Irandina (2021). The Body as a Political Statement. In Astrolabio Revista Internacional de Filosofía, nº 24, 53-64. ISSN-e: 1699-7549
https://raco.cat/index.php/Astrolabio/article/view/384602/477644
AFONSO, Irandina (2020). Perspectives on the city: for the non-confinement of thought. Revista Diálogos, nº 106 (out. 2020) pp. 07-29, ISSN 0012-2122. https://revistas.upr.edu/index.php/dialogos/article/view/18321
AFONSO, Irandina & PEREIRA, Paula Cristina (2019). Da reconstrução do sujeito e da vulnerabilidade como força. In Argumentos de Razón Técnica, Universidad de Sevilla Editora. N.º22. 2019. pp. 161‐176. ISSN: 1139‐3327. DOI:10.12795/Argumentos/2019.i22.07 (Indexed in Web of Science; CAPES; ERIHPlus; The Philosopher's Index; Latindex)
CARVALHO, Tiago Mesquita de. The Question concerning Technology. A Japanese Reply, in East Asian Journal of Philosophy on Encounters between Buddhism and the West. Issue Spring 2023 (submitted)
CARVALHO, Tiago Mesquita de. On entropy and responsibility in the thought of Ivan Illich, in White, Joel and Moore, Gerald (eds.) Entropies, Technophany Special Edition, 2023 (submitted)
COSTA CARVALHO, Magda; ALMEIDA, Tiago; TARAMONA, José Maria. (2023). “What are we missing? Voice and listening as an event”, in Childhood & Philosophy. 19. pp. 1-18. DOI: 10.12957/childphilo.2023.70451.
COSTA CARVALHO, Magda. (2021). Recensão Crítica. “Palavras para traduzir uma educação política?”. Kohan, Walter Omar (2021). Paulo Freire. A Philosophical Biography. Translation by Jason Wozniak and Samuel D. Rocha, Londres: Bloomsbury. In Revista Escripturas, Revista Eletrónica de História da Universidade de Pernambuco/campus Petrolina. Vol. 5. N.º 2. pp. 355-366. ISSN: 2526-6543. http://hdl.handle.net/10400.3/6162
COSTA CARVALHO, Magda (2020). “Perspetivar a integridade depois do fim da natureza”, in Kairos. Journal of Philosophy & Science. 23 (2020). pp. 88-103. DOI:10.2478/kjps-2020-0006 http://hdl.handle.net/10400.3/6003
COSTA CARVALHO, Magda (2019). “A possibilidade do tempo e a temporalidade dos possíveis na comunidade de investigação filosófica”, in Revista do NESEF: Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre o Ensino da Filosofia da Universidade Federal do Paraná. 8 (2). 2019. pp. 62‐76. ISSN: 2317-1332. DOI:http://dx.doi.org/10.5380/nesef.v8i2.70923 .
COSTA CARVALHO, Magda; KOHAN, Walter Omar (2019). Finding Treasures: Is the Community of Philosophical Inquiry a Methodology?, in Studies in Philosophy and Education. Springer. 38 (3). pp. 275‐289. ISSN: 1573-191X. DOI:10.1007/s11217-019-09659-y http://hdl.handle.net/10400.3/5056.
COSTA CARVALHO, Magda & MENDONÇA, Dina (2019). The richness of questions in philosophy for children, childhood & philosophy. "Childhood & Philosophy", 15, pp. 1-21. ISSN: 1984-5987.http://hdl.handle.net/10400.3/5154 DOI:https://doi.org/10.12957/childphilo.2019.43353
ESCOLA, Joaquim; AIRES, Ana Paula & LOPES, Natália. (2022). “Portuguese teachers conceptions of the use of Microsoft 365 during the COVID-19 Pandemics”, in Computers 2022. 11(12). 185. DOI:https://doi.org/10.3390/computers11120185. Indexed in JCR-Web of Science/SCOPUS.
ESCOLA, Joaquim. (2022). “Educação, Inovação e Tecnologia”, in Miranda, M.G., Dorsa, Arlinda Cantero; Dusek, Patrícia Maria; Farias, Helena Portes Sava & Farias, Bruno Matos (org.). Educação, Tecnologia e Problemas Contemporâneos. Volume 2. pp.11-19. Rio de Janeiro: Editora Epitaya. ISSN: 978-65-87809-53-3. DOI:https://doi.org/10.47879/ed.ep.2022533
ESCOLA, Joaquim. (2020). “Comunicação Educativa: perspetivas e desafios com a covid 19”, in Revista Educação & Realidade. Vol. 45. N.º 4. pp. 1-22. ISSN: 0100-3143. DOI:10.1590/2175-6236109345. (Indexed in SCOPUS)
Santos, Gina M. M. C.; Ramos, Eleusina M. C. P. S. L.; ESCOLA, Joaquim & Reis, Manuel J. C. S. (2019). “ICT literacy and school Performance”, in TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology. Vol. 18. Edição 2. April 2019. pp. 19‐39. (Indexed in SCOPUS)
PEREIRA, Paula Cristina & URABAYEN, Julia (2022). “Presentación. Nuevos sujetos políticos en la postmetrópolis” [“Presentation. New political subjects in the postmetropolis”]. Arbor, 198(803-804): a634. ISSN-L: 0210-1963 https://doi.org/10.3989/arbor.2022.803-804001 (Web of Science; SCOPUS, Q2 indexed).
PEREIRA, Paula Cristina & RAMOS, Valéria Carmo (2021). O Direito à Cidade: Da Transcendência à Imanência. Uma Relação de Confronto Entre Cidade e Natureza, in Aporía Revista Internacional de Investigaciones Filosóficas. N.º 22, December 2021, pp. 26-43. ISSN: 0719-9589 http://ojs.uc.cl/index.php/aporia/index
PEREIRA, Paula Cristina (2019). “Technology, democracy and participated knowledge”, in Formazione & Insegnamento, Rivista quadrimestrale di ricerca, documentazione e critica. Anno XVIII. N.º 03 ‐ 2019. ISSN 1973‐4778. ISSN-e: 2279‐7505. Numero tematico: R. Minello (Ed.), La razionalità nella ricerca pedagogica / Rationality in pedagogical research. https://hdl.handle.net/10216/125590
REBELO DE FARIA, Gisela. (2023). “Performativity as a vehicle for the common good: public space, aesthetic experience, and urban politics”, in Philosophy of City Journal.– University of Gronongen (submitted). https://ugp.rug.nl/potcj/index .
PEREIRA, Paula Cristina; CORÁ, Elsio. (2020). Espacio habitado y espacio practicado: leer la ciudad desde Ricoeur y Certeau. Revista Diálogos, nº 106. Octubre 2020. pp. 75-90. ISSN 0012-2122. ISSN-e 2693-2339. Thematic Issue: Étienne Helmer (Ed.), Filosofia de la Ciudad. https://revistas.upr.edu/index.php/dialogos/article/view/18324/15761
PEREIRA, Paula Cristina; GARCÍA-MARZÁ, Domingo & LÓPEZ-GONZÁLEZ, José L. (2020). “Introducción: Hacia una filosofía de la ciudad”. Recerca: revista de pensament i anàlisis. Vol. 27. N.º 25(2). pp. 1-7. DOI: 10.6035/Recerca.2020.25.2.1. Indexed in Web of Science; SCOPUS.
VILARES, Ana Carina. (2020). Recognition and Public Space. The challenge of receiving migrants and refugees in our cities, in Revista Diálogos. Año LI, Núm.106. pp. 30-49. Octubre 2020. Universidad de Puerto Rico. https://revistas.upr.edu/index.php/dialogos/article/view/18322
Articles in national journals
AFONSO, Irandina (2022). Judith Butler e a não-violência como força política e ética na luta pela igualdade, in Revista Filosófica de Coimbra. Vol. 31, N.º 61, pp. 99-114. ISSN 0872-0851. DOI: https://doi.org/10.14195/0872 ‑0851_61_5
https://impactum-journals.uc.pt/rfc/article/view/8882/8186 .
AFONSO, Irandina. Na antecâmara da catástrofe ou pensar o presente a partir do impensado, in Filosofia, Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto. Filosofia e Catástrofe, Vol. 39 (2022). ISSN 0871-1658 (forthcoming)
BRÉ, Bruno Ribeiro. A omnipotência da maioria na sociedade democrática. Da igualdade de condições ao exercício do poder sobre o pensamento, in Filosofia, Revista de Filosofia da Faculdade de Letras da Universidade do Porto (2023) (submitted)
BRÉ, Bruno Ribeiro. Considerações sobre o Sublime. Posicionamento estético e repercussões socias e políticas, in Revista Filosófica de Coimbra (2023) (submitted)
CARVALHO, Tiago Mesquita de. Introdução ao dossier Filosofia e Catástrofe. Carvalho, Tiago Mesquita (ed.). In Filosofia, Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, nº 35, 2023 (forthcoming)
CARVALHO, Tiago Mesquita de. Recensão do livro Catastrophe & Philosophy, Carvalho, Tiago Mesquita (ed.). Filosofia, Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, nº 35, 2023 (forthcoming)
CARVALHO, Tiago Mesquita de. A Esperança e a Expectativa. Da Impotência no Antropoceno, in DIGITAR – Revista Digital de Arqueologia, Arquitectura e Artes. 2023 (submitted).
CARVALHO, Tiago Mesquita de. “Are you on? Telework and the limits of a frictionless sociability”, in “proceedings of the “Ethics, Technology and Pandemics” seminar”, Ta Pragmata, PRAXIS, UBI, 2023. (submitted)
CARVALHO, Tiago Mesquita de (2020). “O fazer e o agir em Aristóteles, Alasdair MacIntyre e Hans Jonas”, in Revista Mátria XXI. N.º 10. pp. 427-452. 2021-2022. Ensaio vencedor do Prémio do Centro de Investigação Joaquim Veríssimo Serrão 2020. https://hdl.handle.net/10216/145608
CARVALHO, Tiago Mesquita de (2020). (introdução e tradução). Günther Anders, “Sobre a Alma na Época da Segunda Revolução Industrial”, in Philosophica Journal, 28. 55-56. pp. 255-273. 2020. DOI: 10.5840/philosophica20202855/5615
GONÇALVES, José Luís (2022). Escolas Relacionais potenciam Cidades Relacionais?, in Página da Educação. N.º 219, junho 2022, p. 55.
PINHEIRO, José Alberto. (2019). Fritz Lang – Pelo Monóculo da Modernidade, in Revista Avanca. ISSN 2184‐4682.https://publication.avanca.org/index.php/avancacinema/article/view/43
Main Publications & Thesis 2013-2018
Post Doc Research Concluded
Maria Assumpta Coimbra
PhD Thesis Concluded
Ana Carina das Neves Vilares
Arminda Fernando Filipe
Sílvia Marisa Gonçalves Ferreira
Vinicius Bertoncini Vicenzi
Master Dissertations Concluded
24
Books
GONÇALVES, J. L., NASCIMENTO, E. & GOMES, M. P. (Coords.) (2018), Ética: dos fundamentos filosóficos aos princípios de ação - Direitos Humanos, educação e intervenção social. Porto: ESEPF. ISBN 978-989-99984-2-1. http://hdl.handle.net/20.500.11796/2672
BESSONE, Magali, Les races, ça existe ou pas ?, Paris, Gallimard, collection « Philophile », 2018
BESSONE, Magali éd.,(2018) Les Méthodes en philosophie politique, Rennes, Presses Universitaires de Rennes, 283 p.
GARCÍA-MARZÁ, Domingo et al. (Eds.)(2013) Ética y Filosofía Política. Madrid: Tecnos
RAMOS, Valéria do Carmo; SANTIAGO, Maximus Taveira; PEREIRA, Paula Cristina (org.) (2017) Corpo e Pensamento. Espaços e tempos de afirmação da vida na sua potência criadora. S. Paulo: HUCITEC Editora, ISBN: 9788584041336
VILARES, Ana Carina (2017) O percurso ético do reconhecimento: um diálogo com Adela Cortina, Porto: Edições Afrontamento. ISBN 978-972-36-1569-2;
CARVALHO, Adalberto Dias de (2016), Acerca del exilio de la condicion humana, (trad. em lingua espanhola do original Antropologia da exclusão ou o exílio da condição humana), Bogota: Magisterio Editorial, 221 pp. ISBN: 9789582012120;
ESCOLA, J., RAPOSO RIVAS M., at al. (2013) Desafios éticos na sociedade tecnologica: respostas as necessidades educativas especiais e educacao para os media, Editora Andavira: Santiago de Compostela, ISBN: 978--84-8408-725-0
RAPOSO RIVAS M., ESCOLA, J., et al. (2013) “As TIC no Ensino: Políticas, usos e realidades”, Editora Andavira: Santiago de Compostela, pp.: 350, ISBN: 798-84-84‐8408-722‐9
Journals Special Issues
RAPOSO-Rivas, M. y ESCOLA J. (2016). “Virtual Communities of and for Learning”: Journal for Educators, Teachers and Trainers, Vol. 7(2), pp. 6–10.
PEREIRA, Paula Cristina (editora-convidada) (2015) número monográfico “Espaço público e politica(s) na contemporaneidade”, Utopia y Praxis Latinoamericana, Revista Internacional de Filosofia Iberoamericana y Teoria Social, Vol. 20, nº70, Jul/Set, Universidad de Zulia, Venezuela. ISSN:1315-5216 , (SCOPUS/ISI) http://www.produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/utopia/issue/view/2397
Book Chapter / Proceedings
BASTOS, Fernando Evangelista, "Feudal Atavisms of Western Representative Democracies", in Democracia, Sistema Político y Derechos Humanos: La consolidación democrática como utopía, Bogotá: Editorial de la Universidad Católica, Colombia. (Forthcoming);
PEREIRA, Paula Cristina, "City and Common Space”, in Sharon M. Meagher, Samantha Noll, Joseph S. Biehl (eds), The Routledge Handbook of Philosophy of the City, pub: 2019-08-15; https://www.routledge.com/The-Routledge-Handbook-of-Philosophy-of-the-City-1st-Edition/Meagher-Noll-Biehl/p/book/9781138928787
SPENILLO, Giuseppa, "Políticas Públicas: formas de ocupação regulada dos espaços públicos contemporâneos", in Democracia, sistemas políticos y derechos humanos: La consolidación democrática como utopía. Universidad Católica de Colombia. (Forthcoming);
CARVALHO, Adalberto Dias de (2018), “Utopia, human rights and the challenges of our educational contemporaneity”, in Elena K. Théodoropoulou, Didier Moreau, Christiane Gohier (dir.), Éthique en Éducation. Dépistages et clairières philosophiques. Rhodes : Laboratoire de Recherche en Philosophie Pratique et Appliquée. Capítulo 4, pp. 57-73. ISBN : 978-618-81027-4-3
BESSONE, Magali, (2018) « Race et ethnicité », « Racisme et Anti-racisme » et « W. E. B. Du Bois » in Patrick Savidan (dir.), Dictionnaire des inégalités et de la justice sociale, Paris, PUF.
CARVALHO, Magda Costa & MENDONÇA, Dina (2018), “The Community of Philosophical Inquiry as a Regulative Ideal”, in García, F; Duthie, E. y Robles, R. (Eds.). Parecidos de familia. Propuestas actuales en Filosofía para Niños / Family ressemblances. Current proposals in Philosophy for Children. Madrid: Anaya, pp. 36-46.
ESCOLA, J. (2018), “Direitos Humanos no Pensamento de Gabriel Marcel: Salvar o Humano no Homem”, in Ermano do Nascimento, José Luís Gonçalves, Miguel Prata Gomes (orgs.), Ética: Dos Fundamentos Filosóficos aos princípios da Ação, Porto: Escola Superior de Educação Paula Frassinetti, pp. 72-81, ISBN: 978-989-99984-2-1
GARCÍA-MARZÁ, DOMINGO (2018). “Ética y democracia. Apuntes para una propuesta actual de democracia participativa”, en D.García-Marza et al. (eds.). Etica y filosofía política. Madrid: Tecnos
VILARES, Ana Carina (2018), «A ética da razão cordial de Adela Cortina: em torno dos valores da obrigação e do cuidado.» in Nascimento, E.; Gonçalves, J. L. e Gomes, M. P. (orgs); Ética: dos fundamentos filosóficos aos princípios de ação, Porto: ESEPF, pp. 44-49. ISBN: 978-989-99984-2-1.
VILARES, Ana Carina (2018), «A lição do reconhecimento: "on ne naît pas humain: on le devient". Fernanda Henriques com Simone de Beauvoir», in BORGES-DUARTE, Irene, Fios de Memória. Liber Amicorum para Fernanda Henriques, Covilhã: Edições Húmus, 2018, pp. 137-142. ISBN: 978-989-755-384-4.
BASTOS, Fernando Evangelista (2017) “Sujeito ético, poder poiético e o biopoder – o corpo-razão, a democracia e o cidadão”, pp. 177-196, in Corpo e Pensamento. Espaços e tempos de afirmação da vida na sua potência criadora. Ramos, Valéria do Carmo; Santiago, Maximus Taveira e Pereira, Paula Cristina (org), S. Paulo: HUCITEC Editora, 2017; ISBN: 9788584041336
COUTO, Maria João (2017) “Sujeito: Configurações Plurais”, pp. 197 -211, in Corpo e Pensamento. Espaços e tempos de afirmação da vida na sua potência criadora. Ramos, Valéria do Carmo; Santiago, Maximus Taveira e Pereira, Paula Cristina (org), S. Paulo: HUCITEC Editora, ISBN: 9788584041336
PEREIRA Paula Cristina (2017) “Da Afirmação da Vida e da Sensibilidade” (pp. 139-154), in Corpo e Pensamento. Espaços e tempos de afirmação da vida na sua potência criadora. Ramos, Valéria do Carmo; Santiago, Maximus Taveira e Pereira, Paula Cristina (org), S. Paulo: HUCITEC Editora, ISBN: 9788584041336
SILVA, Graça (2017) “Educação e Emancipação: A aprendizagem da Finitude” (pp.155-175) in Corpo e Pensamento. Espaços e tempos de afirmação da vida na sua potência criadora, Ramos, Valéria do Carmo; Santiago, Maximus Taveira e Pereira, Paula Cristina (org), S. Paulo: HUCITEC Editora, ISBN: 9788584041336
VILARES, Ana Carina (2017) «Corpo, mundo e pensamento. Considerações sobre a educação estética do ser humano» (pp. 213-232) in Corpo e Pensamento. Espaços e tempos de afirmação da vida na sua potência criadora. Ramos, Valéria do Carmo; Santiago, Maximus Taveira e Pereira, Paula Cristina (org), S. Paulo: HUCITEC Editora, ISBN: 9788584041336
Escola Joaquim (2017) “Teatro e Educação: Construir a cidadania no Espaço público”, in Sousa, Franclim Castro e Sousa, Pereira, José Dantas Lima Pereira, Lopes, Marcelino Sousa, (2017) A Intervenção Teatral em Portugal no Século XXI: formação, produção, programação, gestão, descentralização, animação e intervenção social, cultural e educativa. Intervenção: Chaves, pp. 41-47 (ISBN: 978-989-99835-1-9);
ESCOLA, Joaquim (2015), The Digital Textbook: Methodological and Didactic Challenges for Primary School. In Jesús Rodríguez Rodríguez, Eric Bruillard, Mike Horsley (Ed.), Digital Textbooks: What's new?, Santiago de Compostela: USCIARTEM, pp. 275-295
ESCOLA, Joaquim, RODRIGUES, Elvira (2015), Investigação em Educação com TIC na UTAD. Contributos para a elaboração de um roteiro temático. In Escola, Joaquim, Raposo-Rivas, Manuela, Aires, Ana Paula, Martínez- Figeueira, Maria Esther, Investigação e Inovação no Domínio das TIC no Ensino. Ourense: Editorial Auria, pp. 11-28, ISBN: 978-84-939136-9-4
ESCOLA, Joaquim, CRUZ, Dulcídi (2015), A Galáxia Internet: As Tecnologias da Informação e Comunicação, A metodologia de Trabalho de Projeto nos processos de ensino e aprendizagem. In Escola, Joaquim, Raposo-Rivas, Manuela, Aires, Ana Paula, Martínez- Figeueira, Maria Esther, Investigação e Inovação no Domínio das TIC no Ensino. Ourense: Editorial Auria, pp. 167-176, ISBN: 978-84-939136-9-4
LOPES, Marcelino de Sousa (2015), Que Animadores Socioculturais e que formação para o século XXI. In Lopes, Marcelino de Sousa, Pereira, José Dantas, Maciel, Marta Alexandra (2015), O Animador Sociocultural no Século XXI: perfil, funções, âmbitos, metodologias, modelos de formação, projectos de intervenção. Chaves: Intervenção, pp. 61-75. ISBN 978-989-97571-8-9
BARROSO, J. M., ESCOLA, J., “Filosofar com a Tecnologia Educativa”. M. Raposo Rivas, J. Escola, M. E. Martinéz & A. P. Aires (Coords.), As TIC no Ensino: Políticas, usos e realidades. Santiago de Compostela: Editora Andavira, pp. 211-232, 2013. ISBN: 798-84-84-8408-722-9
BOTELHO, F., ESCOLA, J., “Cinema na aula de Filosofia: uma proposta de abordagem da unidade Didática II – a ação humana e os valores.”, M. Raposo Rivas, J. Escola, M. E. Martinéz & A. P. Aires (Coords.), As TIC no Ensino: Políticas, usos e realidades. Santiago de Compostela: Editora Andavira, pp. 195-210, 2013. ISBN: 798-84-84-8408-722-9
CRESPO, C., BARROSO, M., ESCOLA, J., (2014) “Educar para os media através da imagem e do cinema”, in ESCOLA, J., RAPOSO-RIVAS, M., AIRES, A., MARTINÉZ-FIGUEIRA, M. Rumo à Inclusão educacional e à Integração das TIC na sala de Aula. (Coord.), Santiago de Compostela: Andavira Editora, pp. 579‐598 (ISBN: 978-84-8408-773-1);
ESCOLA, J. (2014) “Teatro, Educação Intercultural e Intervenção Comunitária” in PEREIRA, J., VEITES, M., LOPES, M. As Artes na Educação. Chaves: Edições Intervenção, pp. 117-122 (ISBN: 978-989-97571-6-5);
ESCOLA, J., "Da Opressão à Libertação: Comunicação, Educação e Teatro em Paulo Freire e Augusto Boal", J. D. Lima Pereira, M. F. Vieites, M. S. Lopes, “Teatro do Oprimido.Teorias, Técnicas e metodologias para a intervenção social, cultural e educativa no século XXI”, Chaves: Intervenção, 2013. ISBN: 978-989-97571-4
ESCOLA, J., “Tecnologias da informação e comunicação: desafios éticos”. 11-22. in J. ESCOLA; M. RAPOSO RIVAS; M. E. MARTINÉZ & A. P. AIRES (Coords.), Desafios éticos na sociedade tecnológica: respostas às necessidades educativas especiais e educação para os média. Santiago de Compostela: Editora Andavira, pp. 11-22, 2013. ISBN: 978-84-8408-725-0
ESCOLA, J., GOMES, A., LOPES, N. (2014) “A Web 2.0 na sala de aula e na ‘escola sem muros’: desafios para o professor” in FERREIRA, C., BASTOS, A., CAMPOS, H. (coord) PRÁTICAS EDUCATIVAS: TEORIZAÇÃO E FORMAS DE INTERVENÇÃO. Vila Real: UTAD, pp. 131-148 (ISBN: 978-989-704-175-4);
FLORES, P.; RAMOS, A. & ESCOLA, J. (2015), “The Digital Textbook: Methodological and Didactic Challenges for Primary School” Digital Textbooks, What’ New? (pp. 847-904). Santiago de Compostela: USC/IARTEM. http://www.usc.es/libros/index.php/spic/catalog/book/759
GONÇALVES, José Luís & SOUSA, Júlio (2014). “Hospitalidade: experiências de dádiva que desenvolvem o self e renovam o laço social”. In: Laços sociais: por uma epistemologia da hospitalidade. Marcia Maria Cappellano dos Santos & Isabel Baptista (Org.) Caxias do Sul, RS: Editora da Universidade de Caxias do Sul, Parte II, Capítulo 2 da Parte II, pp. 161-178. ISBN: 978-85-7061-737-8.
GUEDES, A., ESCOLA, J., “A privacidade na sociedade da informação e do conhecimento”. J. Escola, M. Raposo Rivas, M. E. Martinéz & A. P. Aires (Coords.), Desafios éticos na sociedade tecnológica: respostas às necessidades educativas especiais e educação para os média. Santiago de Compostela: Editora Andavira, pp. 45-62, 2013. ISBN: 978-84-8408-725-0
IMPAGLIAZZO, M., ESCOLA, J., (2014) “Tecnologia espacial definindo novas estratégias de ensino”, ”, in ESCOLA, J., RAPOSO-RIVAS, M., AIRES, A., MARTINÉZ-FIGUEIRA, M. Rumo à Inclusão educacional e à Integração das TIC na sala de Aula. (Coord.), Santiago de Compostela: Andavira Editora, pp. 297‐308 (ISBN: 978-84-8408-773-1)
IMPLAGIAZZO, M., ESCOLA, J. (2014), “Tecnologia Espacial no cotidiano da sala de aula. Uma perspetiva metodológica para o ensino das ciências in Moisés Lemos Martins & Madalena Oliveira (ed.) (2014) Comunicação Iberoamericana: os desafios da internacionalização. Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade. Universidade do Minho, ISBN: 978-989-8600-29-5, pp. 944-951
GONCALVES, José Luis & SOUSA, Júlio (2014). “Hospitalidade: experiencias de dádiva que desenvolvem o self e renovam o laco social”. In: Laços sociais: por uma epistemologia da hospitalidade. Marcia Maria Cappellano dos Santos & Isabel Baptista (Org.) Caxias do Sul, RS: Editora da Universidade de Caxias do Sul, Parte II, Capitulo 2 da Parte II, pp. 161-178. ISBN: 978-85-7061-737-8.
LACERDA, Teresa, GRAÇA, M. Luísa , PEREIRA, Paula Cristina (2014) “Fora do corpo não reconheço a densidade da alma: da educação física e da relação estética com o mundo“ (ed. revista) in Bento, Jorge, Mesquita, Isabel Maria Ribeiro, Professor de Educação Física: fundar e dignificar a profissão, Universidade do Porto. Faculdade de Desporto, pp.247-265
PEREIRA, Paula Cristina, (2014)“ Technological culture and new practices of knowledge production/ Culture technologique et nouvelles pratiques de production du savoir “ in Théodoropoulou, H., Philosophy of Education: Aspects of praxis = Philosophie de l'Éducation: Aspects de la praxis, pp.219-236
REBELO, N., ESCOLA, J. (2014) “Tão Longe mas tão perto: as redes sociais- espaço de aprendizagem Digital Cooperativo”, ”, in ESCOLA, J., RAPOSO-RIVAS, M., AIRES, A., MARTINÉZ-FIGUEIRA, M. Rumo à Inclusão educacional e à Integração das TIC na sala de Aula. (Coord.), Santiago de Compostela: Andavira Editora, pp. 275-296 (ISBN: 978-84-8408-773-1);
ESCOLA, J., RAPOSO RIVAS M., (2013) “Cyberbullying e as TIC. As sombras e a luz na construção democrática do espaço mediático”. J. Escola, M. Raposo Rivas, M. E. Martinéz & A. P. Aires (Coords.), Desafios éticos na sociedade tecnológica. Santiago de Compostela: Editora Andavira, pp. 63-78, ISBN: 978-84-8408-725-0
LOPES, N., ESCOLA, J., RAPOSO, M., (2013) “Técnica, Tecnologia e comunicação : um estudo do pensamento de Paul Virillio”, J. Escola, M. Raposo Rivas, M. E. Martinéz & A. P. Aires (Coords.), Desafios éticos na sociedade tecnológica: respostas às necessidades educativas especiais e educação para os média. Santiago de Compostela: Editora Andavira, pp. 23-44, ISBN: 978-84-8408-725-0
ESCOLA, J., LIMA, J., FILHO, G. T., FERREIRA, S. M., (2013) “ Do Open Source ao Open Education, aspectos conceituais e legais”, Congresso Brasileiro de Recursos Digitais na Educação, realizado na Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, nos dias 23, 24 e 25 de Maio de 2013. Anais do Congresso, ISSN: 2832-8125
ESCOLA, J., LOPES, N., GOMES A., (2013) “Ser autor no ciberespaço: Desafios à comunicação educativa a partir da Web 2.0”, C. Ferreira, A. M. Bastos, A. P. Aires, H. Campos & F. Raimundo (Orgs.) Atas das II Jornadas Pedagógicas- O Professor faz a Diferença no Desempenho Escolar, pp. 238-247, ISBN: 978-989-704-133-4
VILARES, A. C., (2013) “Ideas de justicia: un dialogo con J. Rawls, A. Sen y A. Cortina”, AA.VV., Bioetica, Neuroetica, Libertad y justicia, Granada: Editorial Comares, pp. 523-533. ISBN: 978-84-9045-073-4 http://www.uv.es/gibuv/BIOETICA2012.pdf
VILARES, A. C. (2013) “Sobre o conceito de obrigação na Ética e na Politica: considerações de Hannah Arendt e de Adela Cortina”, Atas IV Meetings on Ethics and Political Philosophy,Braga: Universidade do Minho.
GONCALVES, J. L., (2013) “Direitos humanos, dignidade humana e acesso ao estatuto de pessoa:um contributo das teorias de reconhecimento.”, A. D. Carvalho, (org), Revista Itinerários de Filosofia da Educação, N.º 12. Porto: Ed. Afrontamento.
Articles in national and international journals
CARVALHO, Adalberto Dias de (2018), “Entre les singularités des individus et l’universalité des normes : une question pour l’éthique”, in Epistrophè Revue d’Éthique Professionnelle en Philosophie et en Éducation. Études et Pratiques, vol. 1, pp. 1-8.
CARVALHO, Adalberto Dias de (2018), “La pédagogie sociale au Portugal : un savoir praxéologique en vue de la construction de la cité comme une communauté solidaire”, in Rassegna di Pedagogia, LXXVI, 1-2, Fabrizio Serra Editore, Pisa, Roma
CARVALHO, Magda Costa e KOHAN, Walter (2018), “Da árvore e do rizoma: pensar para além do método o encontro da filosofia com a infância”, in Educação e Filosofia, 32 (65).
BESSONE, Magali, « L’(in)achèvement de l’hospitalité », Esprit« Le courage de l’hospitalité », n°446, Juillet-Août 2018, p. 158-167.
SPENILLO, Giuseppa (2018), "Para Uma Epistemologia Da Possibilidade: Revisitar Os Novos Sentidos Do Comum Em Traduções Interculturais", in Entretextos, Revista de Estudios Intercultural desde Latinoamérica y el Caribe. Año: 18. n°. 22 (enero-Junio). Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de La Guajira. Colombia. ISSN: 0123-9333.
SPENILLO, Giuseppa (2018), "Perception And Acceptance Of Social Struggles – An Increase Of Violence In Brazilian Public Opinion On Digital Age” in Filosofia Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 34, 213-227
García-Marzá, D. (2017).”Sociedad civil global: hacia una ética de las instituciones”, Filosofia. Revista da Faculdade de Letras, Universidade de Porto, vol. 24, ISSN: 0871-1658, pp. 31-45.
GONCALVES, Jose Luis et al. (2017). “Constructing meaningful and visible social education contexts in Portuguese reality: a critical approach of professionalism and practices”. In The European Journal of Social Education, Vol. 28/29 - 2017. ISSN 1810- 4789;
PEREIRA, Paula Cristina; COUTO, Maria João, (2017) “Intoduction”, in Philosophy of the City, in volume temático: "Philosophy of the City", Filosofia: Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, vol. 24, ISSN: 0871-1658 2018
ESCOLA, Joaquim (2016), Educar para um mundo global: encontro, hospitalidade e espaço público. In Pereira, J., Lopes, M. & Cabral, M., Animação Sociocultural. Globalização, Multiculturalidade. Educação Intercultural e Intervenção Comunitária. Chaves: Intervenção, pp. 255-261. ISBN: 978-989-97571-9-6
Raposo-Rivas, M. & ESCOLA, J. (2016) “Virtual Learning Communities: review of a decade of Spanish-Portuguese scientific production “7 (2) Journal For Educators, Teachers and Trainers JETT– “Virtual Communities of and for learning”, pp.11-24. ISSN: 1989-9572 (SCOPUS)
PEREIRA, Paula Cristina; BASTOS, Fernando (2016), “Phenomenological critique of representative democracy”, in Opción, Revista de Ciencias Humanas y Sociales, Universidad del Zulia, vol. 32 nº 81, pp. 129-145. ISSN 1012-1587 (SCOPUS)
PEREIRA, Paula Cristina; COIMBRA, Maria Assumpta (2016), “Da era digital: transfigurações da existência humana e dinâmicas da educação”, in Revista de Filosofia, Universidad del Zulia, nº 84. ISSN: 0798-1171 (SCOPUS)
GONÇALVES, José Luís (2016), «O pensamento pedagógico de Paulo Freire à luz da filosofia da educação». Dossiê Paulo Freire Praxis Educativa. In Interritórios, Revista de Educação Universidade Federal de Pernambuco Caruaru, Brasil, Vol. 2, N° 2 – 2016, pp. 6-17. http://www.revistainterritorios.com.br/media/artigos/rev.5.01-o-pensamento-pedagogico-de-paulo-freire-a-luz-da-filosofia-da-educacao-rev-denise.pdf; http://hdl.handle.net/20.500.11796/2376
Torres, C. & ESCOLA, J. (2016), “Hospitalidade em tempos de indiferença”, in Carvalho, A. & Escola, J. (coord.), Revista Itinerários de Filosofia da Educação (1) 2016, pp. 5-11
Torres, C. & ESCOLA, J. (2016), “A nudez do rosto”, in Carvalho, A. & Escola, J. (coord.), Revista Itinerários de Filosofia da Educação (1), pp. 12-18
Botelho, F. & ESCOLA, J. (2016), “Não desviar o olhar dos Direitos Humanos: possibilidades de trabalho prático na sala de aula”, in Carvalho, A. & Escola, J. (coord.), Revista Itinerários de Filosofia da Educação (1) 2016, pp. 38-49
GONÇALVES, José Luís (2016), Contemporaneidade e Missão. Saber & Educar, [S.l.], n. 21, p. 198-209, dez. 2016. ISSN 1647-2144. Disponível em: http://revista.esepf.pt/index.php/sabereducar/article/view/244/260d. doi: http://dx.doi.org/10.17346/se.vol21.244
BASTOS, Fernando (2015), “A abulia democrática como estratégia ideológica de redução do humano”. In Utopía y Praxis Latinoamericana, Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, Año: 20, nº. 70 (Julio-Septiembre), Centro de Estudios Sociológicos y Antropológicos (CESA), Faculdad de Ciencias Económicas y Sociales. Universidad del Zulia-Venezuela, pp.115-126, ISSN: 1315-5216 (ISI/SCOPUS)
COIMBRA, Maria Assumpta (2015), “Transfigurações do espaço público na era digital”. In Utopía y Praxis Latinoamericana, Revista Internacional de Filosofía y Teoría Social, Año: 20, nº. 70 (Julio-Septiembre), Centro de Estudios Sociológicos y Antropológicos (CESA), Faculdad de Ciencias Económicas y Sociales. Universidad del Zulia Maracaibo-Venezuela, pp. 99-106, ISSN: 1315-5216 (ISI/SCOPUS)
ESCOLA, Joaquim (2015), "Habitar na Tecnopolis: espaço público, Democracia e Direitos Humanos numa Civilização Tecnológica" In Utopía y Praxis Latinoamericana, Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, Año: 20, nº. 70 (Julio-Septiembre), Centro de Estudios Sociológicos y Antropológicos (CESA), Faculdad de Ciencias Económicas y Sociales. Universidad del Zulia-Venezuela, pp. 57-70. ISSN: 1315-5216 (ISI/SCOPUS)
ESCOLA, Joaquim; Reis, Manuel Cabral (2015), "Proposal of a Web-based Collaborative System to Support Student’s Homework", In International Journal of Web Portals, 7(1) 46-63 (SCOPUS)
ESCOLA, Joaquim; Rodrigues, Elvira, (2015) "A rede social Facebook em contexto de investigação e colaboração mediadas. Uma experiência luso-brasileira”. In Revista de Estudios e Investigación en Psicologología y Educación, 13:13100A - A13109
COUTO, Maria João (2015), “Sentidos insignificantes”, In Utopía y Praxis Latinoamericana, Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, Año: 20, nº. 70 (Julio-Septiembre), Centro de Estudios Sociológicos y Antropológicos (CESA), Faculdad de Ciencias Económicas y Sociales. Universidad del Zulia-Venezuela, pp. 107-113, ISSN: 1315-5216 (ISI/SCOPUS)
FIGUEIROA-REGO, Maria José (2015), “Património e filosofia na fruição perceptiva de um legado/Heritage and Philosophy applied to the experience of built legacy,” In Utopía y Praxis Latinoamericana, Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, Año: 20, nº. 70 (Julio-Septiembre), Centro de Estudios Sociológicos y Antropológicos (CESA), Faculdad de Ciencias Económicas y Sociales. Universidad del Zulia-Venezuela, ISSN: 1315-5216 (ISI/SCOPUS)
VILARES, Ana Carina (2015), «O percurso do reconhecimento: sobre os fenómenos da fratura e da ligação na contemporaneidade». In Utopía y Praxis Latinoamericana, Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, Año: 20, nº. 70 (Julio-Septiembre), Centro de Estudios Sociológicos y Antropológicos (CESA), Faculdad de Ciencias Económicas y Sociales. Universidad del Zulia-Venezuela, pp. 17-34. ISSN: 1315-5216 (ISI/SCOPUS)
PEREIRA, Paula Cristina, (2015) “Espaço público e politica(s) na contemporaneidade, In Utopía y Praxis Latinoamericana, Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, Año: 20, nº. 70 (Julio-Septiembre), Centro de Estudios Sociológicos y Antropológicos (CESA), Faculdad de Ciencias Económicas y Sociales. Universidad del Zulia-Venezuela, pp. 11-16, ISSN: 1315-5216 (ISI/SCOPUS)
PEREIRA, Paula Cristina, SILVA, Graça (2015) “A ética da emancipação intelectual” in Acta Scientiarum, Education, Vol. 37 Nº. 2. pp. 109-115. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5094646. http://revistes.urv.cat/index.php/ute/article/view/657/689
SILVA, Graça (2015), “Emancipação e cidadania”, In Utopía y Praxis Latinoamericana, Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social, Año: 20, nº. 70 (Julio-Septiembre), Centro de Estudios Sociológicos y Antropológicos (CESA), Faculdad de Ciencias Económicas y Sociales. Universidad del Zulia-Venezuela, pp. 47-58, ISSN: 1315-5216 (ISI/SCOPUS)
-
Pereira, Paula Cristina (2007) Viver o Universo. A aprendizagem significativa da origem comum do pensável, Renato Epifânio (org.), Agostinho da Silva – Pensador do Mundo a Haver. Actas do Congresso Internacional do Centenário de Agostinho da Silva, 323-329, Sintra, Zéfiro, ISBN 9789728958343.
-
Escola, Joaquim (2016) Virtual Learning Communities: review of a decade of Spanish-Portuguese scientific production, Journal For Educators, Teachers and Trainers, 7, 11-24, Espanha, Universidad de Granada, ISSN 1989-9572.
-
Escola, Joaquim (2016) Virtual Communities of and for learning, Journal For Educators, Teachers and Trainers, 7, 2-10, Espanha, Universidad de Granada, ISSN 1989-9572.
-
Bastos, Fernando Evangelista (2013) Utopia e Poder, José Meirinhos (ed.), Revista da Faculdade de Letras - Série de Filosofia, 30, 159-172, Porto, FLUP, ISSN 0871-1658.
-
Escola, Joaquim (2013) Using Problem-Based Learning to help Portuguese students make the Bologna transition, Journal of Problem Based Learning in Higher Education, 1.1, 135 - 150, DOI 10.5278/ojs.jpblhe.v1i1.279.
-
Escola, Joaquim (2010) Using information technology based exercises in primary mathematics teaching of children with cerebral palsy and mental retardation: a case study, Turkish Online Journal of Educational Technology, 9.3, 106-118, ISSN 1303-6521.
-
Escola, Joaquim (2011) Um Estudo de Caso do Ensino da Matemática em Crianças com Paralisia Cerebral e Deficiência Mental no 1º CEB, Actas da XIII Conferência Iberoamericana de Educação Matemática, 1-12, Recife, CIAEM-IACME
-
Bastos, Fernando Evangelista (2011) Transfiguração semântica da flexibilidade - Nos espaços do poder político, instrumental e económico, Utopía y Praxis Latinoamericana, 55, 131-140, Venezuela, Universidad del Zulia
-
Figueroa-Rego, Maria José (2014) The Use of Literary Texts in Doing Philosophy with Children and Youth in secondary school , Diotime, 62
-
Escola, Joaquim (2013) The representations of human vulnerability held by health workers – development and validation of a scale, Revista Latino-Americana de Enfermagem, 21, 29 - 37, Ribeirão Preto, ISSN 1518-8345. DOI 10.1590/S0104-11692013000700005.
-
Pereira, Paula Cristina (2010) The Eulogy of Urbanity. A critical perspective intersecting urban planning and philosophy, Cultura - Revista de História e Teoria das Ideias, 28, 217-236, Lisboa, Centro de História da Cultura da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa/Húmus, ISSN 0870-4546.
-
Escola, Joaquim (2009) Tecnopolis: habitar na nova cidade de Cristal, Ramón Queraltó (ed.), Argumentos de Rázon Técnica, 2, 221-234, Sevilha, Universidad de Sevilha, ISSN 1139-3327.
-
Escola, Joaquim (2012) Tecnopolis: Desafios cívicos em Tempos de Crise, Paula Cristina Pereira, Espaço Público: Variações criticas sobre a Urbanidade, 133-148, Porto, Edições Afrontamento, ISBN 978-972-36-1282-0.
-
Escola, Joaquim (2013) Tecnologias da informação e comunicação: desafios éticos, Joaquim Escola,Manuela Raposo, Ana Paula Aires e Maria Esther Martinéz (Coords.), Desafios éticos na sociedade tecnológica: respostas às necessidades educativas especiais e educação para os média, 11-21, Santiago de Compostela, Andavira Editora, ISBN 978-84-8408-725-0.
-
Escola, Joaquim (2014) Tecnologia espacial definindo novas estratégias de ensino, Rumo à inclusão educacional das TIC na Sala de Aula, 297-308, Santiago de Compostela, Andavira Editora, ISBN 978-84-8408-773-1.
-
Escola, Joaquim (2013) Técnica, Tecnologia e comunicação: um estudo do pensamento de Paul Virillio, Joaquim José Jacinto Escola , Manuela Raposo Rivas , Mª Esther Martínez-Figueira , Ana Paula Florêncio Aires (coords), Desafios éticos na sociedade tecnológica: respostas às necessidades educativas especiais e educação para os média, 23-43, Santiago de Compostela, Andavira, ISBN 978-84-8408-725-0.
-
Escola, Joaquim (2014) Tão longe mas tão perto: redes sociais - espaços de aprendizagem digital cooperativo, Rumo à inclusão educacional das TIC na Sala de Aula, 275-295, Santiago de Compostela, Andavira Editora, ISBN 978-84-8408-773-1.
-
Araújo, Luis (2010) Síntese interpretativa e crítica do Saudosismo, Renato Epifânio (dir.), Nova Águia, 5, 170-176, Sintra, Zéfiro, ISSN 1647-2802.